رئیس کارگروه رشته مدیریت شورای تحول گفت: مشغول بررسی و تدوین سرفصل‌های دوره فوق لیسانس هستیم و هر کدام از رشته‌های مدیریت دولتی و بازرگانی و صنعتی در این مقطع هفت تا هشت گرایش خواهند داشت.
دکتر لطف‌الله فروزنده دهکردی با اشاره به آخرین وضعیت بازنگری رشته مدیریت گفت: سرفصل‌های دوره کارشناسی مدیریت بررسی شده و تغییراتی در سرفصل‌ها داده‌ایم. در حال حاضر برنامه آموزشی و سرفصل‌های طراحی شده برای این رشته در دوره کارشناسی به شورای تحول ارائه شده است.
وی ادامه داد: ما در دوره کارشناسی مدیریت فقط سه گرایش اصلی مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی را خواهیم داشت و بقیه گرایش‌ها که ذیل این رشته یا گرایش‌های اصلی تعریف می‌شود از دوره کارشناسی ارشد به شکل مجزا در خواهد آمد.
رئیس کارگروه رشته مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: دانشجویان در سه گرایش اصلی مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی در دوره کارشناسی ۱۰۰ واحد مشترک و ۴۰ واحد اختصاصی را خواهند گذراند. این برنامه‌ها ابلاغ شده و از مهرماه نیز اجرایی خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت که رشته مدیریت تحولی را که پشت سر خواهد گذاشت بیشتر یک تحول محتوایی است تا یک تحول ساختاری و شکلی.
وی یادآورشد: الان مشغول بررسی و تدوین سرفصل‌های دوره فوق لیسانس هستیم و هر کدام از رشته‌های مدیریت دولتی و بازرگانی و صنعتی در این مقطع هفت تا هشت گرایش خواهند داشت. مجموعاً ما باید برای همه مقاطع چیزی نزدیک به ۴۰ برنامه تدوین کنیم که از این تعداد حدود ۱۰ برنامه آماده شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بعضی از برنامه های موجود در دست بررسی است، بعضی در حد گروه تصویب شده، بعضی به شورا ارسال شده و بعضی هم در شورا تصویب شده‌اند و ما مشغول اجماع‌سازی برای اجرایی شدن آنها هستیم.
فروزنده در رابطه با تدوین منابع لازم برای تدریس سرفصل‌ها گفت: در این رابطه در بعضی از سرفصل‌ها کتاب مناسب وجود دارد اما باید شناسایی و به عنوان کتاب محوری در نظر گرفته و معرفی شود. بعضی از سرفصل‌ها هم تغییر نکرده اما لازم است کتابی به روز در آن زمینه تهیه و تدریس شود. در برخی از موارد هم نیاز به تولید منبع جدید بوده است؛ مخصوصاً در سرفصل‌هایی که تغییراتی با رویکرد بومی و اسلامی وجود دارد. در این موارد هم مؤلفینی را مشخص و به شورا معرفی کرده‌ایم تا به تألیف منابع مورد نیاز بپردازند و در حال حاضر ساز و کار عقد قرارداد با این افراد جریان دارد.
وی در خصوص اینکه چند درصد رشته مدیریت با توجه به فعالیت‌های کارگروه مدیریت شورای تحول متحول شده گفت: نمی‌توانم بگویم چند درصد رشته مدیریت را متحول کرده‌ایم. در واقع آن چه ما تا اینجا انجام داده‌ایم بازنگری در سرفصل‌ها و منابع بوده است و تحول اساساً یک بحث دیگر است. تحول در واقع یک موضوع بنیادین است و تحول بنیادین رشته مدیریت یعنی این که ما تئوری‌ها و نظریه‌های مدیریت را بر اساس مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی اسلامی شکل بدهیم. این موضوع چیزی است که ما از طریقی دیگر پیگیر آن هستیم.
فروزنده ادامه داد: ما برای این کار با مشارکت دانشگاه قم و با حضور ۱۲ مؤسسه که در زمینه مدیریت اسلامی فعالیت‌های پژوهشی داشته‌اند یک پژوهشکده مدیریت در قم ایجاد کرده‌ایم و در واقع در کنار کارگروه تدوین سرفصل‌ها یک کارگروه هم در اینجا داریم که وظیفه اصلی آنها طراحی نقشه راه اسلامی کردن حوزه مباحث علم مدیریت یا به عبارت دیگر تبیین مدیریت اسلامی است. از این جهت، در واقع کارگروه مدیریت دو کمیته کاری دارد که یکی کمیته کاربردی است و بازنگری در سرفصل‌ها به عهده آن است و یکی هم کمیته بررسی و مطالعه بنیادی است که باید به صورت ریشه‌ای مباحث مدیریت را بر اساس مبانی اسلامی طراحی کند.